Při řešení projektů je nutné řídit se zejména:

  • Zadávací dokumentací vyhlášené soutěže!
  • Smlouvou o poskytnutí podpory
  • Smlouvou o účasti na řešení projektu (spoluřešitelská)
Dále:
  • Zákonem o podpoře výzkumu a vývoje (130/2002 Sb.)
  • Zákonem o rozpočtových pravidlech (218/2000 Sb.)
  • Metodikou hodnocení
  • Evropskou legislativou (např. nařízení evropské komise, věstník)


Způsobilými jsou pouze takové náklady či výdaje, které věcně a časově bezprostředně souvisejí s řešením projektu a přispějí k dosažení cíle projektu.

Před podáním žádosti o grant je nutná věcná a formální kontrola grantovou kanceláří ve vazbě na pravidla konkrétního poskytovatele.


Osobní náklady

  • V případě, že členem výzkumného/řešitelského týmu je zahraniční student nebo student starší 26 let, je nutné zajistit potvrzení o studiu na celou dobu jeho účasti na projektu (tj. pro jeden celý rok projektu jsou potřeba dvě potvrzení). Potvrzení je nutné doložit i u studentů zaměstnaných formou DPP/DPČ. Potvrzení se odevzdává do mzdové účtárny.
  • Členové řešitelského/výzkumného týmu musí mít úvazky na projektu ošetřeny pracovní smlouvou, teprve tehdy je možné čerpat mzdové prostředky z projektu.
  • Při stanovování rozpočtu v návrhu projektu je nutné vycházet z konkrétní zadávací dokumentace. Obvykle se jedná o reálnou superhrubou mzdu, která se skládá z hrubé mzdy (včetně všech složek - tarif, osobní příplatek, rizikový příplatek), odvodů na sociální a zdravotní pojištění ve výši 34% hrubé mzdy a FKSP ve výši 2% hrubé mzdy. Pokud se mzda neuvádí s přesností na koruny, je třeba ji zaokrouhlit na tisíce směrem dolů.
  • Při částečném úvazku se procentuální poměr stanoví u jednoho pracovníka ze všech mzdových složek rovnoměrně. Nelze stanovit pro každý projekt jiný poměr jednotlivých mzdových složek.
  • U pracovních pozic, které jsou poskytovatelem limitovány, bude rozdíl ve mzdových nákladech financován prostřednictvím samostatného účtu VEJ.
  • V případě pracovní smlouvy a DPP/DPČ je nutno dodržet § 34b odst. 2 Zákoníku práce: Zaměstnanec v dalším základním pracovněprávním vztahu u téhož zaměstnavatele nesmí vykonávat práce, které jsou stejně druhově vymezeny.

Náklady na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku

  • Drobný hmotný majetek je majetek se vstupní cenou nižší nebo rovnou 40.000,- Kč vč. DPH.
  • Drobný nehmotný majetek je majetek se vstupní cenou nižší nebo rovnou 60.000,- Kč vč. DPH.
  • V případě, že pořizujete investici, např. software v pořizovací hodnotě 80.000,- Kč a o tuto investici se dělí dvě skupiny (tedy 2 × 40.000,- Kč), nejedná se o drobný hmotný majetek pro každou skupinu. Stále se jedná o investici v celkové hodnotě 80.000,- Kč.
  • Při nákupu investic je u většiny poskytovatelů uznatelným nákladem část pořizovací ceny, odpovídající odpisům po dobu trvání projektu a procentu využití investice pro projekt, nikoli celková pořizovací cena. Pořízení investic je vždy nutné konzultovat s ekonomickým oddělením.
  • Pozor na zhodnocení již nakoupeného majetku – nákup náhradních dílů, dalších přídavných zařízení atp.
  • Výpočet uznaných nákladů jako odpisů z pořízené investice:
    1. Pro projekt, který běží po dobu 5 let, je nezbytné pořídit Ramanův mikroskop.
    2. Předpokládaná celková cena přístroje s DPH je 241.500 Kč.
    3. Přístroj bude pro projekt prokazatelně (např. přístrojovým deníkem) využíván ze 75% jeho provozního času.
    4. Doba použitelnosti stanovená odpisovým plánem je 10 let.
    5. V rámci projektu je tedy možno uplatnit pouze 75% z pěti desetin celkové ceny přístroje, tedy: 90.562,50 Kč.
    6. Postup výpočtu: 241.500 Kč / 10 let × 5 let × 75% = 90.562,50 Kč.
    7. Na zbývající část pořizovací ceny (150.937,50 Kč) je nutné najít další zdroj financování.

Materiálové náklady

  • V souladu se směrnicí „MTZ a sklady“ je třeba čerpat materiál průběžně po celou dobu řešení projektu. Je nutné dobře obhájit pořizování DHM v posledním roce projektu.

Cestovné

  • Pracovní cesta musí souviset s řešením projektu a přispět k dosažení stanoveného cíle projektu.
  • Pozor, ačkoliv řada poskytovatelů umožňuje personální změny v týmu oznamovat až při dílčí/závěrečné zprávě, je nutné, aby vysílaná osoba byla členem v době konání pracovní cesty, tzn. měla podepsanou pracovní smlouvu (řešit nejpozději v měsíci předcházejícím pracovní cestě) a úvazek na daném projektu. Úprava úvazku je nutná u projektů, ve kterých jsou plánovány osobní náklady.
  • Je nutné respektovat ustanovení zadávací dokumentace ohledně zákazu podpory z jiného zdroje na jiný projekt s totožnou nebo obdobnou problematikou. V případě kombinovaného financování je třeba využívat výhradně finanční krytí grant + VEJ.
  • Obecně platí, že jakákoliv aktivní účast člena týmu na konferenci je povolena (přednáška, poster). Aktivní účast se dokládá abstraktem, ve kterém je uveden zdroj financování (číslo grantu přidělené poskytovatelem).
  • Je třeba v souladu se zadávací dokumentací minimalizovat dobu pracovní cesty před a po konferenci. Tzv. „víkendové cesty“ jsou častým nálezem kontrol a nejsou uznatelným výdajem projektu.
  • Uznatelnost ostatních nákladů je nutné prověřit individuálně dle podmínek zadávací dokumentace. Např. workshopy nejsou povoleným nákladem v rámci položky cestovních nákladů.

Náklady na ostatní služby a nemateriální náklady

  • Opravy lze do projektu uplatnit pouze poměrnou částí, kterou je stroj využíván na projektu.

V případě jakýchkoli nejasností kontaktujte Grantovou kancelář.


Aktualizováno k 21.2.2017