Co je to ownCloud ?
OwnCloud je open source server pro ukládání, synchronizaci a sdílení souborů. V rámci této funkce lze systém ownCloud využít různými způsoby (nebo jejich kombinací) v závislosti na individuálních potřebách každého uživatele:
- Uložení souborů na server ownCloud a přístup k nim z libovolného počítače připojeného k Internetu; pro tento účel obvykle vyhoví přístup k souborům přes základní webové rozhraní případně přes klienty pro mobilní zařízení.
- Automatická synchronizace obsahu složky mezi osobním počítačem (případně více počítači) a serverem ownCloud – k synchronizaci je nutné mít na PC (mobilním zařízení) nainstalovaného klienta služby ownCloud.
- Sdílení souborů a složek s jednotlivci i skupinami v rámci ústavu i mimo něj, při spolupráci na společných projektech s interními i externími spolupracovníky. Sdílení lze nastavit volbami ve webovém rozhraní.
Služba ownCloud ÚOCHB je podobná jiným veřejným „cloudovým“ službám (Google Drive, Dropbox) s tou výhodou, že data jsou uložena na serveru ústavu a zaručují tak lepší kontrolu nad přístupem k nim. Službu ownCloud tedy nelze chápat jako klasické zálohování, ale jako pohodlný přístup k Vašim aktuálním datům z více míst.
Základní pravidla
- Služba ownCloud sdílí heslo s ostatními IT službami v ÚOCHB (systém albína, přístup k wifi apod.), jako přihlašovací jméno však nepoužívá osobní číslo, ale speciální slovo, které vám bude vygenerováno při aktivaci (viz níže).
- Vaše přihlašovací údaje nikdy neposkytujte jiným osobám – znalost těchto údajů umožňuje mimo jiné komukoliv získat citlivé osobní a služební údaje.
- Na serveru ownCloud je možno ukládat pouze služební data související s náplní práce zaměstnance ÚOCHB; ukládání nebo sdílení soukromých dat nebo souborů porušující autorská a jiná práva třetích osob je zakázáno.
- Vzhledem k velkému množství dat na serveru ownCloud nejsou tato data zálohována – ve vlastním zájmu proto vždy udržujte záložní kopii vašich dat.
Aktivace služby
Službu ownCloud si každý uživatel musí nejprve aktivovat. Aktivaci provedete přes formulář za použití přihlašovacích údajů do Intranetu. Aktivační proces zahrnuje ověření dostatečné složitosti přihlašovacího hesla případně výzvu k jeho změně (po úspěšné změně hesla je nutno se vrátit na stránku aktivace a službu aktivovat s novým heslem).
Po úspěšné aktivaci obdržíte e-mailem přihlašovací jméno. Z důvodu zabezpečení nesmějí být přístupové údaje v žádném případě sdíleny s jinými uživateli! Každý uživatel služby ownCloud má své přihlašovací jméno a heslo.
Použití služby
Způsob práce se službou ownCloud je podrobněji popsán v instrukcích k použití webového rozhraní a sdílení dat a k nastavení synchronizačních klientů.
Rychlý start
- Seznamte se s podmínkami použití služby ownCloud ÚOCHB (viz výše).
- Aktivujte účet ownCloud (viz výše).
- Ukládejte, stahujte, případně sdílejte soubory pomocí webového rozhraní.
- Instalujte klientský software na nastavte synchronizaci lokální složky.