Zřízení a úpravy účtu

  • Účty elektronické pošty (E-mail) jsou zřizovány na ústavním serveru mail.uochb.cas.cz.

Zřizování

  • Na mailovou schránku má nárok každý řádný zaměstnanec vedený v Albíně.
  • Pro zřízení stačí dostavit se se zaměstaneckou kartou ke správci mail serveru (Karolína Kotová, kancelář A.2.11a, ☎ 433.)
  • Ostatní osoby mohou mít zřízen e-mail na základě doručení vyplněného formuláře  
  • Jako název mailového účtu je použito příjmení uživatele. V případě shody příjmení s již exitujícím účtem se přidá první písmeno (písmena) z křestního jména.
  • Spolu s účtem je automaticky zřizován alias jméno.příjmení

Rušení

  • Změstanecký email je rušen při odchodu zaměstnance.
  • Vyjímečně může být po dohodě zachován na určitou dobu, např. během dlouhodobého pobytu zaměstance v zahraničí. Pokud se majitel po uplynutí dohodnuté doby neozve, bude účet zrušen.
  • Účet osoby, která není v zaměstaneckém poměru se ruší po uplynutí doby expirace uvedené ve formuláři. Dobu expirace lze na žádost prodloužit.

Změny

  • změna příjmení – proběhne přidáním aliasu ke stávajícímu účtu. Změna proběhne automaticky po oznámení změny z albíny nebo na žádost uživatele.
  • forward – forward mailů na jiný účet lze nastavit v groupware systému SOGo
  • dovolená – po dobu dovolené lze nastavit automatickou odpověď v nepřítomnosti v groupware systému SOGo
  • změna hesla – Pokud si pamatujete své současné heslo, můžete změnu provést v rozhraní pro webmail nebo přez samostatný formulář. Pokud si heslo nepamatujete, je nutné požádat o nastavení nového. Pro nové heslo se obraťe buď na helpdesk (☎ 490) nebo na mail administrátora (☎ 433).

Přístup k mailům

Pro přístup k emailu lze využít e-mailového klienta s podporou IMAP protokolu nebo některé z webových rozhraní.

Z dostupných e-mailových klientů doporučujeme používat program Mozilla Thunderbird, k dispozici jsou podrobné informace v češtině.

Přístupové údaje pro nastavení e-mailového klienta:

  • platná adresa je vždy jméno.příjmení@uochb.cas.cz
  • nastavení příchozí pošty
    • server imap.uochb.cas.cz
    • protokol IMAPS
    • zabezpečení SSL/TLS (port 993)
    • autentizace heslem  (heslo, nezabezpečený přenos)
  • nastavení odchozí pošty
    • server smtp.uochb.cas.cz
    • protokol SMTP případně SMTPS
    • zabezpečení SSL/TLS (port 465) nebo zabezpečení STARTTLS (port 587)
    • autentizace heslem (heslo, nezabezpečený přenos)

Pro pomoc s instalací e-mailového klienta se obracejte na pracovníky podpory (kontakty viz níže).

Pro přístup bez instalace klienta doporučujeme používat webové rozhraní systémů SOGo, Squirrelmail nebo Roundcube.

Omezení a doporučení

  • Maximální možná velikost jedné zprávy je 20 MB, pro posílání větších souborů je k dispozici např. služba anonymního sdílení.
  • Maximální počet adresátů v jedné obálce je 30. Pokud potřebujete rozeslat zprávy na velké množství adres (tzv. bulk mail), kontaktujte prosím Karolínu Kotovou (bude zapotřebí text zprávy, případná příloha a seznam adresátů).
  • Svého poštovního klienta nastavte tak, aby nekontroloval poštu častěji než jednou za 5-10 minut.
  • Účty neumožňují jiný způsob připojení na server než pomocí služeb IMAP, IMAPS a SMTP (a zastaralé služby POP a POP3S).
  • Pro přístup k elektronické poště je možno použít také nekteré z webových rozhranní

Další informace

  • Mailům vyhodnoceným jako spam je před subject přidána identifikace [SPAM]. Poté jsou normálně doručeny do schránky do složky Spam.
  • Důrazně doporučujeme pravidelné zálohování schránek a dokumentů.