Zřízení a úpravy účtu
- Účty elektronické pošty (E-mail) jsou zřizovány na ústavním serveru mail.uochb.cas.cz.
Zřizování
- Na mailovou schránku má nárok každý řádný zaměstnanec vedený v Albíně.
- Pro zřízení stačí dostavit se se zaměstaneckou kartou ke správci mail serveru (Karolína Kotová, kancelář A.2.11a, ☎ 433.)
- Ostatní osoby mohou mít zřízen e-mail na základě doručení vyplněného formuláře
- Jako název mailového účtu je použito příjmení uživatele. V případě shody příjmení s již exitujícím účtem se přidá první písmeno (písmena) z křestního jména.
- Spolu s účtem je automaticky zřizován alias jméno.příjmení
Rušení
- Změstanecký email je rušen při odchodu zaměstnance.
- Vyjímečně může být po dohodě zachován na určitou dobu, např. během dlouhodobého pobytu zaměstance v zahraničí. Pokud se majitel po uplynutí dohodnuté doby neozve, bude účet zrušen.
- Účet osoby, která není v zaměstaneckém poměru se ruší po uplynutí doby expirace uvedené ve formuláři. Dobu expirace lze na žádost prodloužit.
Změny
- změna příjmení – proběhne přidáním aliasu ke stávajícímu účtu. Změna proběhne automaticky po oznámení změny z albíny nebo na žádost uživatele.
- forward – forward mailů na jiný účet lze nastavit v groupware systému SOGo
- dovolená – po dobu dovolené lze nastavit automatickou odpověď v nepřítomnosti v groupware systému SOGo
- změna hesla – Pokud si pamatujete své současné heslo, můžete změnu provést v rozhraní pro webmail nebo přez samostatný formulář. Pokud si heslo nepamatujete, je nutné požádat o nastavení nového. Pro nové heslo se obraťe buď na helpdesk (☎ 490) nebo na mail administrátora (☎ 433).
Přístup k mailům
Pro přístup k emailu lze využít e-mailového klienta s podporou IMAP protokolu nebo některé z webových rozhraní.Z dostupných e-mailových klientů doporučujeme používat program Mozilla Thunderbird, k dispozici jsou podrobné informace v češtině.
Přístupové údaje pro nastavení e-mailového klienta:
- platná adresa je vždy jméno.příjmení@uochb.cas.cz
- nastavení příchozí pošty
- server imap.uochb.cas.cz
- protokol IMAPS
- zabezpečení SSL/TLS (port 993)
- autentizace heslem (heslo, nezabezpečený přenos)
- nastavení odchozí pošty
- server smtp.uochb.cas.cz
- protokol SMTP případně SMTPS
- zabezpečení SSL/TLS (port 465) nebo zabezpečení STARTTLS (port 587)
- autentizace heslem (heslo, nezabezpečený přenos)
Pro pomoc s instalací e-mailového klienta se obracejte na pracovníky podpory (kontakty viz níže).
Pro přístup bez instalace klienta doporučujeme používat webové rozhraní systémů SOGo, Squirrelmail nebo Roundcube.
Omezení a doporučení
- Maximální možná velikost jedné zprávy je 20 MB, pro posílání větších souborů je k dispozici např. služba anonymního sdílení.
- Maximální počet adresátů v jedné obálce je 30. Pokud potřebujete rozeslat zprávy na velké množství adres (tzv. bulk mail), kontaktujte prosím Karolínu Kotovou (bude zapotřebí text zprávy, případná příloha a seznam adresátů).
- Svého poštovního klienta nastavte tak, aby nekontroloval poštu častěji než jednou za 5-10 minut.
- Účty neumožňují jiný způsob připojení na server než pomocí služeb IMAP, IMAPS a SMTP (a zastaralé služby POP a POP3S).
- Pro přístup k elektronické poště je možno použít také nekteré z webových rozhranní
Další informace
- Mailům vyhodnoceným jako spam je před subject přidána identifikace [SPAM]. Poté jsou normálně doručeny do schránky do složky Spam.
- Důrazně doporučujeme pravidelné zálohování schránek a dokumentů.